Model Linux-plein (Leerling +)

Placeholder image

Programmeren met getallen, Vanaf groep 7

Linux voor de eerste 2 modellen, plein 1 en 2, ontwikkeld door PHT.  Uitgangspunten, duurzaam, dun, handzaam en zowel via Windows als Linux te programmeren met eigen ontwikkelde programma's via de parallelpoort. Wat betreft aansturing geen verschil tussen de pinnen van Arduino, moderne PLC 's , Raspberry PI enz.  "Zelfstandig materiaal voor scholen met buitengewone leerlingen."

Geschiedenis, Aanbod en Idee toepassing.

Het doel was (is) leerlingen te laten werken met producten die terug te voeren zijn naar de werkelijkheid. Van begin af aan lag het idee van een verkeersplein ten grondslag. De modellen zijn ontworpen voor laptops met toen nog standaard geleverde parallelpoorten.

PHT beschikt nog steeds over deze goedwerkende laptops en had een serie aangeschaft zonder harde schijven. PHT heeft er een hekel aan dat technologie wat verouderd is, maar nog steeds goed functionerend en toepasbaar is, zonder pardon de vuilnnisbak in gegooid wordt.
(We hebben ook een Premier die zo denkt. december 2020)
Dit is de reden dat er voor deze verouderde machines een Linux variant is gekozen. Voor programmeren zijn ze nog steeds actueel. En voor basisschoolleerlingen een uitdaging om mee te werken. Eigenlijk is er niet zo veel verschil tussen  Windows en Linux. Het verschil ligt hem in de programmeeromgeving waarvan de basis gelegd is door Verbeek. De leerling krijgt via aangeboden script-bestanden de mogelijkheid de pleinen te programmeren.  

Programmeren met getallen.

Er zijn met deze modellen minimaal 6 werkende systemen te programmeren. De leerling werkt onder Linux in een tekstgeorienteerde omgeving. De leerling werkt met de zogenaamde digitale getallen; 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64 en 128.  Optellen en aftrekken in scripttaal.  Dit is een andere benadering dan Arduino-programmeren. Uiteindelijk resultaat; daadwerkelijke verkeerssytemen net zoals in de werkelijkheid.

Rekenen met digitale getallen.